26 Mayıs 2014 Pazartesi

Handan / Halide Edip Adıvar

Handan’dan Hüsnü Paşa’ya

 Senden hala tek kelime bile yok.Bu temadi eden sükût bana da sükût veriyordu.Benim kıramayacağım bu zinciri senin kopardığını,koparmak istediğini görerek ben de kaderime teslim oluyorum.Bu akşam Refik Cemal ile uzun uzun okuduktan sonra dimağım her tarafa hakim,metin bir kadın kudretiyle odama yatmaya çekildim.Tuvalet çekmecesini açınca senin tek ve soğuk mektubunu gördüm.Azizem Handan,diye başlayan bu satırlar,bu kelime çizgileri,bana hitap ederken eski günleri düşündüm.Birdenbire kavgalarımızdan,böyle dargın günlerimizden sonra senin bana koşuşunu hatırladım.Gözlerinde,yüzünde bir kasırga,bir nedamet ve muhabbet kasırgasıyla gelişini görür gibi oldum.Bu soğuk ve yalnız evde bir-iki dakika durdum,dinledim.Sokakta bir araba durdu.Kalbim şimdi kapı çalınacak,gelecek diyordu.Senin aşkın için Manş ne idi ki?Ve sonra kollarınla,sesinle,gözlerinle beni ihata ediyor(kuşatıyor),seviyor,seviyordun.Neredesin,söyle?Göğsümde başın koyduğun yerden ameliyatla bir parçası kesilmiş gibi bir eksiklik,bir sızı var.
  Elim elini arıyor ve bütün mevcudiyetim seni!Bana ilk günlerinin hararet ve muhabbeti ile artık gelmeyecek misin?Bu satırları baştan okudum.Bir aşk mektubuna benziyor.Acaba samimi mi diye düşündüm.Samimi,fakat aşk mektubu değil,Hüsnü.Hayır,hakkın var. Ben seni hiçbir vakit aşkla sevmedim.Aşk denilen şeyi zaten muharrirlerin tarif ettiği gibi duymadım ve duymayacağım.Mevcudiyetimin her zerresi,mevcudiyet-i maneviyemin ihtiyarı bir azmi ile senin ve senden başka kimsenin olmamak için bu altı sene o kadar,her küçük dakikasına kadar senin olarak geçti ki artık senin olmak bir ihtiyaç,seninle yaşamak bir ihtiyaç!Bu,kendi kendine olmadı;ben öyle istedim,öyle yaptım.Ve herhangi bir erkekle olsa öyle yapacaktım.Çünkü izdivaç bir erkekle bir kadını en temiz ve en ebedi bir rabıta ile bağlayan şeydir ve bu mukaddes rabıtaya ihanet eden kadın ve erkek ebediyen mel’undur,mel’un olsun!Ne bir kadının,ne bir erkeğin,hususiyle bir kadının hayatında ikinci bir erkek olmamalı ve olamaz.Ve madem ki bir kadına daima bir erkek lazımdır,bu sefil ve sırf insanî ihtiyacatı için değil,bir kadının hüviyetini ikmal eden bir erkek hüviyeti bu ikisinden tam ve mesut bir şey yapmak için lazımdır.Onun için bunu bir kadına ilk erkek,hayatına giren ilk erkek yapabilir!Evet,ben iman ettim ki dünyada yalnız bir izdivaç,bir rabıta ve bir erkek vardır.Fakat sen,Hüsnü,sen bu hüviyet olmaktan o kadar uzaksın ki!Haydi,bu mektup da kağıt sepetine gitsin!
                                                                                                                                          Handan


 Handan – Halide Edip ADIVAR

Hiç yorum yok: